RPG
ArmaGedOn

FAQ Użytkownicy Grupy Galerie Rejestracja Zaloguj
Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Szukaj

Odp. na częste pytania: Co to jest RPG i system RPG

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RPG Strona Główna -> FAQ
Autor Wiadomość
Achaja
Odkrywca Nowych Światów :Armagedończyk:
Odkrywca Nowych Światów :Armagedończyk:



Dołączył: 17 Sie 2006
Posty: 30
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Kraina Gumisiów

PostWysłany: Pon 12:51, 30 Paź 2006    Temat postu: Odp. na częste pytania: Co to jest RPG i system RPG

Pytania:
1). Co to jest system RPG?
2). Co to jest RPG?



Odpowiedzi:

System RPG

System RPG to zintegrowany zbiór informacji, zawierający zasady (tzw. mechanikę gry) oraz opis świata, pozwalający na grę w określoną grę fabularną.
Systemy RPG najczęściej mają formę kilkusetstronicowego podręcznika, lub zestawu podręczników (np. oddzielnie traktujących o świecie gry oraz zasadach, lub przeznaczonych osobno dla graczy i Mistrzów gry), zawierającego zwykle, także przykładowe scenariusze, lokacje oraz ilustracje przedstawiające świat gry, jego mieszkańców, przedmioty itd.

I dla pomocy spis większości systemów:

* 7th Sea
* Advanced Dungeons & Dragons
* Aliens
* Alternity
* Amber (Diceless RPG)
* Aphalon
* Arkona
* Ars Magica
* Bloodshadows
* Blue Planet
* Changeling: The Dreaming (osadzona w Świecie Mroku)
* Civitas Europa
* Crystalicum
* Cyberpunk 2020
* Cyberpunk V.3
* de Profundis
* Deadlands: Martwe Ziemie
* Deadlands: Hell on Earth
* Deadlands: Lost Colony
* Droga ku chwale
* Dungeons and Dragons
* Dzikie Pola
* Earthdawn: Przebudzenie Ziemi
* Exalted
* Fading Suns: Gasnące Słońca
* Fallout PnP
* Frankenstein Faktoria
* FUDGE
* G.U.R.P.S.
* In Nomine Magnae Veritatis
* King Arthur's Pendragon
* Kryształy Czasu
* Kult
* Legenda 5 Kręgów
* Lejendary Adventure
* Lord of the Rings
* Mag: Wstąpienie (osadzona w Świecie Mroku)
* Mage: The Awakening (osadzona w Nowym Świecie Mroku)
* Mechwarrior
* MERP - Middle Earth Role Play
* Monastyr
* Mumia (osadzona w Świecie Mroku)
* Mythai
* Naznaczeni
* Neuroshima
* Nieboracy
* Noir RPG
* Oko Yrrhedesa
* Paranoia
* Polityczne RPG
* Poza Czasem
* Shadowrun
* Spycraft
* Star Trek RPG
* Star Wars RPG (dwa systemy)
* StarCraft RPG
* Star Quest
* Strefa Śmierci
* Śródziemie
* Toons
* Traveller
* Twilight 2000
* Wampir: Maskarada (osadzona w Świecie Mroku)
* Wampir: Mroczne Wieki (osadzona w Świecie Mroku)
* Vampire: The Requiem (osadzona w Nowym Świecie Mroku)
* Warcraft: The Roleplaying Game
* Warhammer Fantasy Roleplay
* Werewolf: The Forsaken (osadzona w Nowym Świecie Mroku)
* Wiedźmin: Gra Wyobraźni
* Wilkołak: Apokalipsa (osadzona w Świecie Mroku)
* Władcy Losu
* Wraith: The Oblivion (osadzona w Świecie Mroku)
* Zew Cthulhu
* Zły Cień: Kruki Urojenia

P.S. Miejmy nadzieję, że jak nasz system stworzymy to też zostanie przyjęty Blue_Light_Colorz_PDT_18



RPG

Gra fabularna (inaczej RPG, z ang. role-playing game, często zwana grą wyobraźni, potocznie erpegiem lub rolplejem) - gra, w której gracze (od jednego do kilku) wcielają się w role fikcyjnych postaci. Cała rozgrywka toczy się w fikcyjnym świecie, istniejącym tylko w wyobraźni grających. Jej celem na ogół jest rozegranie gry według zaplanowanego scenariusza i osiągnięcie umownie określonych, lub indywidualnych celów, przy zachowaniu wybranego zestawu reguł, zwanego mechaniką gry.

Wstęp

Klasyczną grę fabularną można porównać do teatru improwizacji, w którym osoba prowadząca (najczęściej zwana Mistrzem Gry) odgrywa rolę autora scenariusza, reżysera, narratora i zazwyczaj aktora ról postaci drugoplanowych - gracze natomiast są aktorami pierwszoplanowymi, jednakże nieznającymi scenariusza i zmuszonymi improwizować i reagować na sytuacje, jakie stawia przed nimi Mistrz Gry. Cała rozgrywka toczy się prawie wyłącznie w oparciu o słowne opisy, czasem wspomagane muzyką lub taktyczną planszą - Mistrz Gry opisuje graczom ich otoczenie i akcje wykonywane przez bohaterów niezależnych, gracze natomiast opisują czynności wykonywane przez ich postaci. Do zadań Mistrza Gry należy również (zazwyczaj wspomagana ustalonymi regułami) decyzja, które akcje podejmowane przez graczy osiągną zamierzone efekty, a które nie. Stopień dozwolonej identyfikacji między graczami a odgrywanymi przez nich postaciami - wypowiadanie się w pierwszej osobie, wykorzystanie rekwizytów, kontakt fizyczny z pozostałymi graczami - jest kwestią umowną i zależy wyłącznie od stopnia immersji (zanurzenia) graczy w opisywany świat gry.

System

System jest jednym z podstawowych pojęć w terminologii RPG. Zazwyczaj rozumie się go jako połączenie opisu świata z mechaniką gry, zawarte w jednym lub więcej podręcznikach. Opisuje miejsce, w jakim rozgrywa się akcja gry. Opis taki może sięgać od geografii, poprzez historię, socjologię, religię czy biologię, po obowiązujące w danym świecie prawa fizyki (nierzadko uwzględniające przekroczenie typowego ich pojęcia poprzez wprowadzenie magii lub zaawansowanego mistycyzmu). Pełny i skrupulatny opis świata pozwala na toczenie w nim wielu różnorodnych typów rozgrywek, dlatego Mistrzowie Gry nierzadko decydują się na rozszerzanie podręcznikowych systemów w celu umożliwienia rozegrania konkretnych, złożonych scenariuszy. Jeżeli takich modyfikacji jest większa ilość, uzyskują miano autorskich systemów RPG. Z drugiej strony jednak, niektóre gry ograniczają opis świata do minimum, jak np Neuroshima, która w ten sposób zachęca graczy do wspólnego tworzenia świata. Różne typy systemów pozwalają również na zastosowanie różnych stylów gry.

Konwencje


Światy, w jakich toczą się akcje gier fabularnych można podzielić według konwencji, w których są utrzymane - podobnie jak dzieli się dzieła literackie. Istnieją systemy w konwencjach fantasy (nazywane przez niektórych FRPG), science fiction, cyberpunk, horror, płaszcza i szpady a także wzorowane (mniej lub bardziej dokładnie) na realiach historycznych wybranej epoki oraz na współczesności. Można też podzielić je według podejścia do odwzorowywania rzeczywistości, na systemy np. realistyczne i heroiczne.

Podręczniki

Reguły rządzące poszczególnymi systemami zwyczajowo zawarte są w podręcznikach, z których treścią (możliwie najdokładniej) powinni się zapoznawać zarówno gracze, przygotowując role, które będą odgrywać, jak również MG, przygotowujący kolejne spotkania (zwane sesjami). Systemy autorskie, tworzone przez Mistrzów Gry w oparciu o systemy podręcznikowe, czasami doczekują się publikacji jako nieoficjalne lub oficjalne dodatki do poszczególnych systemów.

Mechanika

Nieodłącznym niemal elementem systemów są opisy mechaniki rozgrywki. Stanowią je zazwyczaj określone zestawy wzorów matematycznych lub słownych określeń, pozwalających określić wpływ poszczególnych czynników na efekt danej akcji. Przykładowo, na powodzenie próby otwarcia przez postać zamka wytrychem wpłynąć mogą: zręczność palców, typ wytrycha czy stopień skomplikowania mechanizmu, a czasem nawet tak abstrakcyjne współczynniki jak szczęście postaci, czy znaczenie otwarcia tegoż zamku dla tworzonej historii. Do opisu poszczególnych czynników stosowane są ustalone zestawy parametrów - mierzalnych, jak np. masa czy rozmiar przedmiotów, lub przybliżanych, takich jak stopień niewygody pancerza lub gęstość mgły. Współczynniki przybliżane zazwyczaj określa się wartością punktową (np. w skali od 0 do 10), procentową, słownie (według umownej skali, np. od "fatalnie" poprzez "średnio" do "doskonale") lub opisowo.
Przykładem zestawu umownie określonych parametrów jest stosowany często mechanizm kwantyzacji cech bohaterów, regulujący zasady ich opisu, co służy rozstrzyganiu odgrywanych i opisywanych akcji. Zazwyczaj odpowiednimi współczynnikami opisane są fizyczne i psychiczne cechy danego bohatera (takie jak: siła, inteligencja, zręczność) oraz umiejętności, określające jak bardzo postać się na czymś zna lub jakie posiada na danym polu doświadczenie (np. targowanie się czy walka mieczem dwuręcznym). W trakcie rozgrywki poszczególne cechy postaci mogą się zmieniać, gdy postać zdobywa nowe zdolności lub ulega obrażeniom. Gracze zazwyczaj spisują informacje o swoich postaciach na specjalnie przygotowanych tzw. kartach postaci, co pozwala na kontynuowanie jedną postacią rozgrywki przez kolejne sesje, odpowiadające kolejnym przygodom, oraz na jej rozwój pomiędzy kolejnymi przygodami.

Kości
(Uwaga! U nas kości nie są raczej używane choć może wprowadzi się wirtualne - ale to trzeba się ciut pomęczyć)

Często podczas rozgrywki używane są różne rodzaje kości do gry, które pomagają w bezstronnym określaniu wyników poszczególnych akcji podejmowanych przez bohaterów graczy. Wynik rzutu uwzględniany jest jako kolejny czynnik w równaniach mechaniki systemu. Kostki używane w grach fabularnych mają często nietypową liczbę ścianek (poza 6-ściennymi używa się też 4-, 8-, 10-, 12- i 20-ściennych. Istnieją też kości o większej liczbie ścianek: 30- i 100-ścienne. Większość kostek to wielościany foremne). Istnieją gry wykorzystujące też karty, rzuty monetami. Gra może również opierać się wyłącznie o ogólny opis świata, z pominięciem elementu losowości (Amber (Diceless RPG)). W takim przypadku o efektach podejmowanych przez graczy akcji decyduje na własną rękę Mistrz Gry, co wprawdzie pozwala na rozegranie ciekawszych i bardziej satysfakcjonujących scenariuszy (bez ryzyka np. śmierci kluczowego bohatera w połowie gry), ale zarazem czyni Mistrza Gry jedynym reżyserem scenariusza, pozbawiając graczy przysłowiowego łutu szczęścia.

Typowe kości do RPG




Źródło: Wikipedia - Wolna Encyklopedia
(oczywiście, że samej by mi sie tego wszystkiego pisać nie chciało)


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Dżuma Andromeda
SMG i Kartograf :Armagedończyk:
SMG i Kartograf :Armagedończyk:



Dołączył: 11 Sie 2006
Posty: 804
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Gdzieś za Ciemnym Lasem

PostWysłany: Wto 16:50, 07 Lis 2006    Temat postu:

No napracowałaś się ^^ Brawo, brawo! Teraz przynajmniej nikt nie będzie zamęczał pytaniami typu "Co to RPG" lub "Co to system RPG" Blue_Light_Colorz_PDT_06

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
T'har
:Smocza Furia:
:Smocza Furia:



Dołączył: 20 Wrz 2006
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/6
Skąd: Aderspah

PostWysłany: Czw 12:01, 09 Lis 2006    Temat postu:

Duże brawa. Jestem pod wrażeniem. Z początku zastanawiałem się skąd ty wytrzasnęłaś aż tyle tych systemów, o co po niektórych nawet nie słyszałem, a uważam się za dość obytego w systemach RPG. Tak czy inaczej gratuluję dobrej publikacji Blue_Light_Colorz_PDT_01.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Achaja
Odkrywca Nowych Światów :Armagedończyk:
Odkrywca Nowych Światów :Armagedończyk:



Dołączył: 17 Sie 2006
Posty: 30
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Kraina Gumisiów

PostWysłany: Nie 10:47, 19 Lis 2006    Temat postu:

Bardzo dziękuję ^^ I przy okazji obiecuję napisać o tych systemach, które są mniej znane w najbliższej przyszłości Blue_Light_Colorz_PDT_18

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RPG Strona Główna -> FAQ Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo

Elveron phpBB theme/template by Ulf Frisk and Michael Schaeffer
Copyright Š Ulf Frisk, Michael Schaeffer 2004


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin